Ce să faci împotriva gândurilor de a doua zi

Cu toții știm cum se simt gândurile de a doua zi. După o conversație importantă, începem să o derulăm din nou în minte. Ne gândim ce am fi putut spune mai bine. Regretăm cuvinte care ne-au scăpat. Ne-am dori să ne putem întoarce și să încercăm din nou.

De cele mai multe ori, gândurile de a doua zi sunt un semn de pregătire insuficientă. Nu vreau să spun că ar trebui să înveți pe de rost un scenariu înainte — asta n-ar funcționa niciodată în realitatea dinamică a conversațiilor de zi cu zi.

Pregătirea adevărată e alta: Pe care dintre membrii Echipei Mele Interioare ar trebui să-i aduc în această situație?

Mai întâi Echipele din exterior

Înainte să vorbim despre conceptul de Echipă Interioară, hai să ne gândim la echipe reale din lumea de afară. Imaginează-ți următoarele situații. N-ai prefera să ai un membru de echipă suplimentar lângă tine?

·        Un bodyguard, când mergi printr-un cartier periculos

·        Un interpret, când călătorești într-o țară străină

·        Un mecanic cu experiență, când cumperi o mașină second-hand

·        Un expert imobiliar, un avocat și un specialist în construcții, înainte să cumperi o casă

·        Un avocat specializat în taxe, când ești contactat de autoritățile fiscale

Fără un astfel de sprijin, ai fi mult mai vulnerabil la greșeli, nu-i așa?

Echipa Interioară

Psihologul Friedemann Schulz von Thun de la Universitatea din Hamburg spune că fiecare dintre noi poartă în sine o bogată Echipă Interioară. Această echipă reprezintă multele părți și roluri pe care le-am dezvoltat de-a lungul vieții.

Observă cum vorbești diferit cu copiii tăi, cu partenerul, cu cel mai bun prieten, cu poliția sau cu un client furios. Asta e Echipa ta Interioară la lucru. În fiecare situație, anumiți membri ies în fața scenei interioare, iar alții se retrag în spate.

Imaginează-ți că ții o prezentare și ai adus cu tine acești trei membri ai echipei:

·        Profesorul – expert profund în domeniu

·        Învățătorul – explicator clar și răbdător

·        Animatorul – capabil să condimenteze faptele seci cu umor și anecdote

Până aici, totul e bine.

Apoi cineva te întrerupe:
„Ne pierzi timpul. Toată lumea de aici știe deja asta. Ne așteptam la ceva mai actual.”

Cei trei membri ai echipei tale se agită să răspundă. Profesorul începe o justificare lungă. Învățătorul adaugă exemple ilustrative. Animatorul spune o glumă care pică prost.

Ce lipsește? Bodyguardul.

Bodyguardul îl protejează pe vorbitor și ar putea răspunde așa:
„Ai dreptate — o mare parte din ce prezint reflectă cunoștințe de ultimă oră. Ai putea, te rog, să rezumi pe scurt părțile pe care le consideri deja familiare, ca să mă pot concentra pe aspectele noi pe care le-am adus?”

Un astfel de răspuns mută atenția înapoi pe critic, câștigă timp pentru ceilalți membri ai echipei și transformă atacul într-o oportunitate de colaborare.

Temă pentru acasă

1.     Gândește-te la trei conversații nesatisfăcătoare pe care le-ai avut recent. Care membri ai Echipei Interioare au lipsit?

2.     Pentru o conversație care urmează, întreabă-te: De care membri ai echipei voi avea nevoie? Cum îi pot coordona dinainte ca să acționeze optim?

3.     Are vreun membru al Echipei Interioare nevoie de antrenament? Îmi lipsește un membru important pe care ar trebui să-l dezvolt în mine?

 

Referințe

Böckler, A., Bräuer, J., Grosse Holtforth, M., & Ehrenthal, J. C. (2020). Know thy selves: Learning to understand oneself increases the ability to understand others. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.571746 PMC

Hodgdon, H. B., van der Kolk, B., Southwell, K., Hrubec, T., & Schwartz, R. C. (2021). Internal Family Systems Therapy for Posttraumatic Stress Disorder Among Survivors of Multiple Childhood Trauma. Journal of Traumatic Stress, 34(3), 652-662. https://doi.org/10.1080/10926771.2021.2013375 Tandfonline+1

Schulz von Thun, F. (1998). Miteinander reden 3: Das Innere Team und situationsgerechte Kommunikation: Kommunikation, Person, Situation. Reinbek bei Hamburg, Germany: Rowohlt. PMC+1

Schwartz, R. C., Sweezy, M. (2019). Internal Family Systems Skills Training Manual: Trauma-Informed Treatment for Anxiety, Depression, PTSD & Self-Esteem. Oakland, CA: Internal Family Systems Institute. IFS Institute

Van der Kolk, B., Hodgdon, H. B., & Schwartz, R. C. (2024). Online Group-Based Internal Family Systems Treatment for PTSD: Feasibility and Acceptability of the Program. Journal of Clinical Psychology, 80(8), 1374-1390. PMC

---

Vrei să depășești nesiguranța și frustrarea legate de limba străină pe care ai început deja să o înveți? Sau poate vrei să înveți o limbă nouă fără să treci prin nenumărate niveluri standard de curs — dar simți că nu faci progrese?

Ia-ți un exemplar al cărții mele: „The GO Method – Breaking Barriers to Language Learning” pe Amazon:
https://www.amazon.com/GO-Method-Breaking-barriers-language/dp/1973118688

💡 Previzualizare gratuită: Primele două capitole le poți primi gratuit abonându-te la newsletterul meu săptămânal (disponibil numai în limba engleză), plin de sfaturi și resurse despre psihologia comunicării în contexte internaționale, multiculturale și multilingve.
Click here to subscribe

--

Psihologia comunicării: lecții scurte și practice, o dată pe săptămână.

Cu accent pe conversațiile de afaceri internaționale și multilingve.

Gerhard Ohrband este psiholog din Hamburg/Germania, specializat în psihologia comunicării. El oferă consultanță și coaching pentru persoane și companii din întreaga lume (în engleză, spaniolă, portugheză, română și rusă), ajutându-le să evite neînțelegerile costisitoare și să gestioneze conflictele cu angajații și clienții.

 

 

Comments

Popular posts from this blog

De ce cursurile de limbă germană „ușoare” îți fac, de fapt, viața mai dificilă?

Cât de productive sunt videoclipurile scurte cu gramatică pe Youtube?

Cele mai bune dicționare online german-german și funcțiile lor secrete